Miljøagentene

skole

Ballongblåsing

I dette forsøket skal vi se om solenergi kan brukes til å blåse opp ballonger!

Publisert: 29. januar 2024

Skrevet av: Skoleagent Bjørn Jaavall

Kilde:

Forskningsfabrikken

Fire gamle 1,5 liters plastflasker står inntil en vegg i sola utendørs. To av flaskene er malt hvite og de to andre er malt sorte. Alle fire flasker er pyntet med piperensere, filt og øyne, slik at det ser ut som de har et ansikt. På toppen av alle de fire flaskene er det festet en ballong.

Ballongblåsing med solenergi blir ekstra gøy når man har pyntet flaskene. Foto: 3. klasse på Bø skule i 2021

Svarte overflater absorberer nesten alt sollys. Å absorbere betyr å ta noe til seg noe. Derfor blir svarte overflater veldig varme. Det motsatte av å ta til seg, er å kaste fra seg eller reflektere. Hvite, blanke og skinnende overflater reflekterer nesten alt sollyset. Derfor blir de ikke like varme som de svarte.

Du trenger:

  • 2 like store flasker
  • Svart og hvit maling som fester seg på plast, bruk gjerne malingsrester
  • 2 ballonger, kanskje du har noen igjen fra en feiring?

Slik gjør du

  1. Vask flaskene og fjern alle etiketter. Mal en flaske hvit og en svart.

  2. La flaskene stå i samme temperatur før forsøket begynner. Det er best om de ikke er altfor varme før start.

  3. Tre forsiktig en ballong over tuten på hver flaske. Pass på at det ikke går hull. Det kan være lurt å forsegle overgangen med teip.

  4. Sett flaskene ut i sola, så de får mye sollys. Hvis det blåser ute, velg et sted med ly for vinden og pass på at flaskene ikke velter.

  5. Hva skjer med ballongene? Ser du noen forskjell på flaskene? Hva skjer hvis du flytter flaskene inn igjen eller setter dem i skyggen?

  6. Hvis du har et IR-termometer, kan du måle overflatetemperaturen på flaskene. Er det forskjell?

Hva skjer?

Inne i flaskene er det luft. Når lufta varmes opp, får molekylene som lufta består av større fart. Da trenger de mer plass, og vi ser at ballongen på toppen av flaska blåser seg opp. Den svarte flaska suger opp mer solvarme enn den hvite, så den blir varmest. Da får luftmolekylene i den svarte flaska større fart enn i den hvite, og ballongen på den svarte flaska utvider seg mest.

For å få ballongene til å blåse seg opp mest mulig, kan man prøve å bruke flasker som er laget av et materiale som absorberer mye sollys, for eksempel plast eller metall. For å se forskjellen på overflatetemperaturen til de to flaskene, kan man bruke et IR-termometer!

Læreplanmål

  • Elevene skal kunne utforske og forklare sammenhenger i naturen, og utvikle evnen til å tenke kritisk og reflektert.
  • Elevene skal kunne bruke kunnskap om naturfag til å ta ansvarlige valg i hverdagen.

Forsøket er utviklet av Forskerfabrikken i forbindelse med skolekampanjen "De grønne forskerspirene".