Miljøagentene

skole

Ballongraketter

I dette forsøket skal du prøve å skyte ut ballonger som går rett frem. Med andre ord lage en ballongrakett!

Publisert: 29. januar 2024

Skrevet av: Skoleagent Bjørn Jaavall

Kilde:

Forskningsfabrikken

To barn holder på å slippe en ballongrakett. Ballongraketten er laget av en gul ballong teipet fast til et sugerør med en hyssing gjennom seg. Barn med blå og hvit ullgenser holder hyssingen, barn med sort åpen genser og grønn t-skjorte holder ballongraketten.

3. trinn ved Vassbonn skole tester ballongrakett . Foto: 3. trinn Vassbonn skole

Du trenger:

• Hyssing/bomullstråd

• Sugerør, gjerne av papir

• Tape

• Saks

• 2-5 ballonger, kanskje du har noen igjen fra en feiring?

Lufta rundt oss er gjennomsiktig, men den inneholder noe likevel. Hvis du vifter rundt deg med hendene dine, kjenner du at huden berører noe. Det er fordi lufta består av mange gassmolekyler. Når vi blåser luft inn i en ballong, presser vi mange gassmolekyler inn på en liten plass. Du kan se for deg at de står tett i tett. De dytter på ballongveggen så ballongen utvider seg.

Prøv å slippe en oppblåst ballong løs i lufta. Hva skjer da? Ballongen fyker av gårde. Lufta presser seg ut gjennom ballonghalsen og dytter ballongen fremover. Men ballongen går neppe i rett linje. I dette forsøket skal du prøve å skyte ut ballonger som går rett frem!

Slik gjør du

  1. Fest den ene enden av en hyssing høyt oppe på en vegg eller i et tak. Trekk hyssingen gjennom rommet.

  2. Tre et sugerør inn på hyssingen. Hvis du bruker sugerør med knekk, må du først klippe bort knekken.

  3. Blås opp en ballong. Fest den til sugerøret med tape slik at ballonghalsen peker mot deg og er parallell med sugerøret. Stram hyssingen, og slipp ballongen i retning mot hyssingfestet.

  4. Hvor langt går ballongen? Hva får ballongen til å bevege seg? Hvor kom energien fra og hvor ble den av? Kan dere måle hvor langt rakettene går? Hvordan kan dere få ballongene til å gå lengst mulig?

For å måle hvor langt ballongene går, kan man bruke en målestokk eller en linjal. For å få ballongene til å gå lengst mulig, kan man prøve å blåse opp ballongene så mye som mulig. Man kan også prøve å bruke en lengre hyssing eller et tyngre sugerør.

Læreplanmål

  • Elevene skal kunne utforske og forklare sammenhenger i naturen, og utvikle evnen til å tenke kritisk og reflektert.
  • Elevene skal kunne bruke kunnskap om naturfag til å ta ansvarlige valg i hverdagen.