skole
Vannstafett
I tørkerammede områder må mennesker, ofte barna, gå langt for å hente vann til hele familien. Dette er veldig tungt arbeid! For å kjenne på kroppen hvor tungt det er kan dere prøve å bære en bøtte med vann over en liten avstand.
I denne vannstafetten er det om å gjøre at alle på laget bærer bøtta med vann så raskt som mulig etter tur.
Du trenger
- To bøtter fylt med vann
- To lag
Slik gjør du
Dere deler opp gruppen i to lag. NB! Hvis det ene laget har én person mindre på sitt lag, må den første gå én gang til helt til sist for at det skal bli likt. Ha med en voksen som kan være dommer og som kan hjelpe til hvis det blir for tungt å bære. Bli enige om hvor langt dere skal bære bøtta. 10 meter bort og 10 meter tilbake, for eksempel.
Så begynner konkurransen: Den første på hvert lag starter med å bære bøtta fram og tilbake, så overleveres bøtta til nummer to som også går fram og tilbake med den og så videre. Det første laget der alle har båret bøtta fram og tilbake er vinnerne! Pass på at dere ikke mister dyrebart vann underveis.
Ha en liten oppsummering sammen om hva dere syntes:
- Var det veldig tungt?
- Tror dere at dere bruker mer vann om dagen enn dere bar i bøtta? Sannsynligvis!
Fakta
- Hver gang du trekker ned på toalettet bruker du 5-10 liter vann
- Lar du vannet renne 3 minutter mens du pusser tenner har du kastet bort 18 liter vann, nesten to fulle vaskebøtter
- I løpet av en uke har en familie på fire kastet bort 1000 liter vann om de pusser tenner tre minutter morgen og kveld og lar vannet renne
Fire gode grunner til å arrangere vannstafett
Du merker på kroppen hvordan barn har det andre steder i verden.
Det er sunt å bevege kroppen
Dere tenker over at vi tar vann for gitt her hjemme.
Kanskje dere lar mindre vann renne fra nå av?
Læreplanmål
- Utforske og gi eksempler på noen sider ved bærekraftig utvikling
- Utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter
- Bruke kroppen til å utforske aktiviteter og utvikle grunnleggende bevegelser
- Forstå kroppslig ulikhet mellom seg selv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktiviteter