skole
høst
Lag naturkunst
Det er masse fint man kan finne ute i naturen, og dette kan brukes til å lage kreativ kunst! Denne aktiviteten er en flott måte å kombinere lek, kreativitet og kunnskap om naturen på.
Aktiviteten går ut på å lage kunst ute i naturen, med det dere finner. En del av poenget er å la det dere lager, bli liggende igjen i naturen. Bruk naturens mangfold av farger og former til å skape noe vakkert!
Aktiviteten kan gjøres når som helst og hvor som helst. Det kan også være gøy å prøve den ut til ulike årstider og i ulike naturtyper, og sammenligne kunstverkene dere lager om våren og høsten, for eksempel.
Kunnskap og kreativitet
Dette er også en fin mulighet til å snakke om alt det flotte naturen har å tilby, og om hvordan man kan ferdes i naturen på en skånsom måte.I aktiviteten lærer ikke elevene bare å utforske muligheter og velge materialer til sitt eget kunstprosjekt. De kan også lære om bærekraftig bruk av naturressurser, hvordan man kan bruke et område på en bærekraftig måte, og om ulike arter som bor i området.
Slik kan dere gjøre det
Snakk med elevene om hva dere kan finne ute i naturen og hva som er greit å plukke. Hvis dere plukker blomster og bær, kan dere snakke om viktigheten av å la noe bli igjen til andre. Bruk pinner dere finner på bakken i stedet for friske greiner. Pass på at området dere plukker fra, fortsatt er fint når dere går derifra. Forslag til ting dere kan plukke: Nøtter, kongler, kvister, steiner, blomster, barnåler, blader og skjell. Se flere sanketips i denne artikkelen.
Del dere gjerne inn i grupper. Elevene kan starte med å plukke fine ting og så lage et motiv ut fra det, eller diskutere og velge et motiv på forhånd. For eksempel kan de lage noe de vil ta vare på i naturen. Eller dere kan velge et annet tema dere jobber med på skolen.
Nå er det bare å finne materialer og sette i gang.
La elevene se på hverandres kunstverk. Hver gruppe kan fortelle litt om hva de tenkte mens de laget det. Har de laget noe som er viktig for dem eller som de ønsker at vi skal jobbe med å ta vare på? Ta bilder av kunstverkene, så har dere et minne av dem selv om de blir liggende ute.
Når dere er tilbake i klasserommet, kan dere snakke om de ulike materialene dere brukte i kunstverket. Hvilke arter fant dere? Hva er viktigheten av ulike arter i naturen? Hva skal til for å ta vare på naturen?
Tips!
Hva med å lage kunstverket i nærheten av en natursti der mange går? Da kan dere være med å spre naturglede til flere!